Vejledning af Proteinpulver

Velkommen til vores proteinpulver guide - du vil her på siden få svar på de oftest stillede spørgsmål omkring proteinpulver. Vi forklarer dig blandt andet hvor ofte, hvor meget og sågar hvilken proteinpulver du bør tage for, at få de bedste resultater. 

Hvordan virker proteinpulver?

Din krop bruger protein til en masse ting. Protein bliver brugt til knogler, muskler, hår, negle og meget andet. Din krop ser det derfor ikke altid som første prioritet, at bygge dig store muskler. Det vil sige, at får din krop ikke protein nok bliver det ikke brugt på muskelopbygning. Proteinpulver hjælper dig derfor med, at komme op på et optimalt niveau hvor din krop har protein nok til det hele!

Er proteinpulver nødvendigt tænker du måske? Du behøver ikke proteinpulver hvis du spiser en god portion kød 4-5 gange om dagen og drikker en masse mælk for eksempel, men de færreste kan indtage nok protein via deres kost og proteinpulver er derfor en kæmpe hjælp. Din krop kan ikke bygge muskler uden protein – så selvom proteinpulver som sådan ikke er nødvendigt, kan det være vigtigt hvis du vil have større muskler eller bedst muligt bibeholde din muskulatur under vægttab.

Hvad skal jeg kigge efter i produkter?

Det er meget vigtigt når du køber en proteinpulver, at den pulver du vælger har et højt indhold af BCAA og essentielle aminosyrer. Kroppen muskler er opbygget af 33% BCAA (aminosyrerne Isoleucin, leucin og valin). Derfor er det vigtigt, at få et så højt indhold så muligt af dette. Dertil er et højt indhold af essentielle aminosyrer fordelagtigt da det er aminosyrer du ikke selv kan producere ved protien syntese. Hvis du synes, at alt dette er lidt besværligt så kan du jo læse vores proteinpulver test. I vores test kan du finde de bedste produkter på markedet og vi har allerede undersøgt hele markedet for dig.

Har proteinpulver bivirkninger?

Proteinpulver har aldrig haft nogle beviste bivirkninger ved regulerede indtag og det er derfor helt sikkert et kosttilskud du bør begynde på – hvis du vil se resultater i træningscentret. Du skal dog ikke indtage alt alt for meget protein da det måske kan have bivirkninger i det tilfælde. Følger du anvisningerne vi giver dig er du i trygge hænder.

Det kan godt ske, at du i starten og enkelte dage vil opleve lidt ekstra gas i maven forårsaget af et højere indtag af protein, men det vil ske ligemeget om du indtager det via kosten eller som proteinpulver.

Hvornår skal jeg tage proteinpulver?

Vi vil anbefale dig som udgangspunkt, at indtage proteinpulver 3 gange dagligt.

Den første protein shake du bør tage er om morgenen. Du har sovet i mange timer og din krop er i en katabolsk fase hvor du er i “fare” for, at kroppen begynder og bruge din muskelvæv som en energikilde. En shake om morgenen vil sikre dig, at du holder dig i en anabolsk fase hvor dine muskler kan udvikle sig.

Den næste shake du skal tage bør være efter træning. Flere undersøgelser har vist, at lige efter træning er det vigtigste tidspunkt, at indtage din protein. Tag din protein shake når du er færdig med at træne. Hvis du har svært ved og tage på kan en weight gainer være et godt alternativ til whey protein efter træning.

Den sidste shake du skal tage er inden du går i seng. Din krop resituerer meget imens du sover og det går derfor det ikke, at din krop ligger i så mange timer uden protein. Her kan du eventuelt bruge kasein protein i stedet for whey protein.

Skal jeg tage proteinpulver de dage jeg ikke træner?

Ja! Protein er ikke noget din krop kan undvære når den restituerer. Mange laver den fejl, at kun tage proteinpulver de dage de træner, men din krop har lige så meget brug for det de dage du ikke træner. Den shake vi anbefaler, at du tager efter din træning tager du så bare midt på dagen, de dage du ikke træner. 

Hvad er forskellen på kasein og whey protein?

Kasein er et langsomt optageligt protein. Din krop bruger altså meget længere tid på, at nedbryde den og optage den. Der er derfor mange  som tager kasein lige inden de skal i seng så kroppen får protein hele natten.

Whey protein er den mest kendte proteinpulver. Den er hurtig optagelig og derfor et must efter din træning. Whey protein er dog den vigtigste hvis du spørger os – kasein er helt fint, men skal du vælge mellem dem så vælg en whey protein.

Hvor meget proteinpulver skal jeg tage?

En god grundregel er cirka 2 til 2,5 gram protein pr. kropkilo.
Vejer du 70 kilo skal du således indtage cirka 140 gram protein om dagen. Prøv og sæt dig ned og overvej hvad du spiser på en dag og find ud af hvor meget protein du får direkte fra din kost. Tager du 3 shakes om dagen som anbefalet burde du dog være godt på vej mod et optimalt dagligt indtag.

» Hvis du leder efter en god proteinpulver, så kan du finde svar i vores proteinpulver test.

Kan du godt lide genveje? For det kan vi godt. Derfor hjælper vi dig med at nå dit mål hurtigst muligt ved hjælp af veldokumenterede kosttilskud som faktisk virker. Ingen hokus pokus, bare reel rådgivning, så du kan navigere rundt i fitnessjunglen!

 

Om os og bloggen

Du får vejledning i hvilke kosttilskud som kan hjælpe dig til hurtigere og bedre resultater. Her på bloggen får du blot ekstra tips og tricks.

Danmarks store proteinpulver test

Find den bedste proteinpulver på baggrund af indhold, smag og pris.

Flere godter fra bloggen

Se alle indlæg
No Comments
    • Snuble
    • 7. december 2014
    Svar

    Your comment is awaiting moderation.

    Kan man godt tage protein pulver uden at man overhovedet træner, og tage på af dette?.

      • Marianne
      • 10. december 2014
      Svar

      Your comment is awaiting moderation.

      Det er dejligt, med så meget info

 

Leave a Comment